Naprawa baterii trakcyjnej i stacjonarnej w związku z jej nadmiernym rozładowaniem, będzie wymagała zastosowania specjalnego prostownika serwisowego. Jest to urządzenie, które nadaje się do naprawy baterii kwasowych (w tym żelowych) i zasadowych. Obsługuje napięcia od 0 do 80V przy prądzie nastawialnym od 0 do 12A. Co ważne – może być regulowany z dokładnością do jednej dziesiątej ampera. Stanowi przydatny sprzęt wszędzie tam, gdzie baterie trakcyjne są wykorzystywane w codziennej pracy.
Uszkodzenie baterii – z czego wynika?
Jednym z częściej występujących problemów podczas korzystania z urządzeń zasilanych bateryjnie jest uszkodzenie akumulatora. Zwykle przyczynia się do tego nadmierne jego rozładowanie w czasie eksploatacji. Innym czynnikiem przyczyniającym się do powstania takiej sytuacji jest długie przechowywanie baterii w stanie niedoładowania. W takiej sytuacji może się okazać niemożliwe przywrócenie baterii do pełnej sprawności z zastosowaniem standardowego prostownika eksploatacyjnego.
Jak działa przenośny prostownik serwisowy?
Odpowiedź stanowi przenośny prostownik serwisowy. Ma on szeroki zakres obsługiwanych napięć, dzięki czemu posiada uniwersalny charakter. Z powodzeniem obsłuży najczęściej występujące baterie trakcyjne.
Taki prostownik automatycznie wykrywa aktualne napięcie baterii, nawet gdy jest ono znacznie poniżej nominalnego napięcia. Dzięki możliwości ustawienia niskiego prądu początkowego ładowania i systematycznego podnoszenia tej wartości, można przywrócić właściwe napięcie. Bateria naprawiona w ten sposób może być już obsługiwana przez prostownik eksploatacyjny.
Prostownik serwisowy wspólnie z testerem baterii wykorzystywany jest również do odsiarczania (regeneracji) baterii. Przeczytaj więcej o regeneracji baterii
Zobacz film: Naprawa nadmiernie rozładowanej baterii trakcyjnej przy użyciu prostownika serwisowego